AdBlue is een niet-giftige, kleurloze en reukloze vloeistof die gebruikt wordt in de uitlaatsystemen van dieselvoertuigen om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Het is een mengsel van gedemineraliseerd water en ureum dat in direct contact komt met de uitlaatgassen. De naam AdBlue is een geregistreerd handelsmerk van de Duitse autosector. In het uitlaatsysteem van de voertuigen zet AdBlue schadelijke stikstofoxiden (NOx) om in onschadelijke stikstof en waterdamp. Dit proces, bekend als Selective Catalytic Reduction (SCR), draagt bij aan een schonere en gezondere omgeving. Het gebruik van AdBlue is verplicht voor voertuigen, zoals vrachtwagens en bussen, die moeten voldoen aan de Euro 6-emissienormen. Steeds meer autofabrikanten gebruiken ook AdBlue in hun nieuwe dieselmodellen om de steeds strengere milieuvoorschriften te halen. Ook al is AdBlue niet brandbaar en explosief, dient u het op een veilige en correcte manier te hanteren en op te slaan om mogelijke schade aan uw voertuig te voorkomen.
Het functioneren van AdBlue in een dieselmotor
AdBlue is een vloeistof die wordt gebruikt in veel moderne dieselmotoren om de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Deze vloeistof bestaat uit ureum en gedemineraliseerd water en wordt opgeslagen in een apart reservoir in de auto. Wanneer u uw voertuig start, begint dit systeem automatisch met werken. De uitlaatgassen van de motor worden naar een speciale katalysator geleid, waar AdBlue wordt geïnjecteerd in de stroom van deze gassen. De hoge temperatuur van de uitlaatgassen zorgt ervoor dat het ureum in de AdBlue wordt omgezet in ammoniak. Dit proces wordt ‘selectieve katalytische reductie’ (SCR) genoemd en is zeer effectief in het verminderen van NOx-emissies. De ammoniak reageert met de stikstofoxiden in de katalysator om stikstof en water te produceren, die beide onschadelijk zijn voor het milieu. Het is belangrijk om regelmatig het AdBlue-reservoir van uw voertuig te vullen. De benodigde hoeveelheid AdBlue hangt af van uw rijstijl en de specifieke model van uw voertuig. Als het AdBlue-niveau te laag wordt, kan dit leiden tot een afname in de prestaties van uw auto of zelfs een weigering van de motor om te starten.
Frequentie van het bijvullen van AdBlue: hoe vaak is het nodig?
Het bijvullen van AdBlue is sterk afhankelijk van de rijstijl, het type voertuig en de omstandigheden waaronder u rijdt. Gewoonlijk moet AdBlue echter ongeveer elke 15.000 kilometer bijgevuld worden. Sommige voertuigen hebben een dashboardindicatie die u precies laat weten wanneer het tijd is om AdBlue bij te vullen. Het is zeer aan te raden om deze indicatie niet te negeren. Als het AdBlue-niveau te laag wordt, zal het voertuig namelijk niet meer starten. Dit is een milieubeschermingsmaatregel, want AdBlue helpt om schadelijke stikstofoxide-emissies te verminderen. U kunt AdBlue zelf bijvullen, maar u kunt ook naar een garage gaan als u dit liever niet zelf doet. AdBlue is beschikbaar bij de meeste tankstations en in autowinkels. Het is ook belangrijk om te weten dat AdBlue niet gemengd kan worden met andere vloeistoffen in het voertuig, zoals motorolie of koelvloeistof. Het heeft een aparte tank, die vaak naast de dieseltank zit. De grootte van deze tank varieert per voertuig.
De milieueffecten van AdBlue-gebruik
AdBlue is een vloeistof die wordt toegevoegd aan de uitlaatgassen van dieselvoertuigen om de schadelijke stikstofoxiden te neutraliseren en de uitstoot te verminderen. De impact op het milieu van het gebruik van AdBlue is dus direct gerelateerd aan de vermindering van vervuilende uitlaatgassen. Wanneer u rijdt met een voertuig dat AdBlue gebruikt, wordt de milieuschade veroorzaakt door schadelijke uitlaatgassen aanzienlijk verminderd. De toevoeging van AdBlue helpt om de stikstofoxiden, die bijdragen aan smog en zure regen, om te zetten in stikstof en waterdamp, die veel minder schadelijk zijn voor ons milieu. Er zijn echter ook bepaalde negatieve aspecten verbonden aan het gebruik van AdBlue. Voor het produceren van AdBlue is veel energie nodig, wat een aanzienlijk effect heeft op het milieu. Dit omvat het verbruik van fossiele brandstoffen, de uitstoot van broeikasgassen en het gebruik van water. Verder moet AdBlue regelmatig worden bijgevuld, wat extra kosten met zich meebrengt. Dit bijvulproces kan ook leiden tot morsen en lekkages, die gevaarlijk kunnen zijn voor de lokale omgeving en het waterleven.